среда, 8. мај 2013.

KAKO U VEZI IZBJEĆI BIJES I RAZOČARANJE?

Poštovani profesore!  Muči me jedna ljubavna situacija koju stalno proživljavam u sebi – često se mislima vraćam unatrag i pitam se zašto je tako moralo biti?!Naime, bila sam u vezi, ako se to uopće može tako nazvati, u kojoj sam ja najviše gubila - i zdravlje i energiju, vukla sam "konce" za sebe i njega... Shvatila sam da on mene zapravo nije niti volio, a kamoli imao ozbiljnije namjere, no ipak sam se godinu dana tješila da će se promijeniti  i da ću svojom ljubavi doprijeti do njega. Ali nisam. Dopustila sam, po prvi puta, da netko manipulira mojim osjećajima, mislila kako je iskren prema meni, ali ja sam za njega bila samo jedna zaljubljena djevojčica, a možda i jedna u nizu. Imala sam razumijevanja prema njemu, ali on to očito nije  prepoznao, ili to možda nisam pokazivala na način na koji je on priželjkivao. Ja zapravo i ne znam ništa o njemu, ali sam svjesna kako sam tu školu trebala proći i naučiti što znači gubiti i dobivati, makar mi i ne bi trebalo biti žao jer nisam izgubila ništa.Muči me činjenica da sam puna bijesa i ljutnje na njega, i bojim se da ću, ako mi se opet javi, ponovno sve početi iz početka. Što da napravim i kako da postupim prema svemu ovome? Bojim se voljeti ponovo i vjerovati, bojim se da ću bijes iskaliti prema nekome tko je prema meni super, te da se neću moći prepustiti i opustiti uz tu novu osobu. Kako da pobijedim taj bijes i osjetim ponovo onaj mir u sebi? I za kraj, moram vam reći kako sam vas imala čast upoznati u Vukovaru i prisustovati vašem seminaru.

Srdačan pozdrav, Marija!

Poštovana, iz vašeg pisma može se pretpostaviti da težite jednoj stabilnoj vezi utemeljenoj na povjerenju, razumijevanju i iskrenosti.  S obzirom na ovo što mi pišete očito je da je veza u kojoj ste proveli godinu dana iscrpila vašu snagu i energiju, i nije zadovoljila vaša očekivanja. To je rezultiralo burnim emocijama. Uvijek je dobro ne plakati nad "prolivenim mlijekom", već iz te veze naučiti nešto o sebi i partneru kako ne bi ponovo proživljavali istu situaciju s nekim drugim.

Zaista vrijedi da ljudi koji zaboravljaju prošlost, osuđeni su ponoviti ju.

Osjećaji koje proživljavate su poput znakova na cesti. Potrebno ih je prepoznati, uvažiti, pravilno interpretirati i poduzeti prikladne akcije. Razočarenje koje doživljavate je posljedica vašeg neostvarenog očekivanja, a ono je rezultat krive procjene u startu. Bilo bi divno kada bi ljudi imali "uputstvo za upotrebu" , no nažalost nemamo.

Prečesto u drugima vidimo i čujemo samo ono što želimo vidjeti i čuti. Ono što je nama važno podrazumijevamo da je i drugima važno. Ljudi se vrlo rijetko mijenjaju, a u ime nade u isto trpit će i skupljati loše osjećaje ili će ih jednostavno negirati.

Bijes koji doživljavate zapravo vam govori da je vaš partner prekršio vaše standarde i pravila. Očigledno niste kvalitetno iskomunicirali vaša očekivanja i uskladili ih s partnerovim koja su evidentno bila različita. Ljubav se iskazuje u našem ponašanju i za svakoga je drugačija. Puno kvalitetnije je pitati partnera kako da vi znate da vas on voli, nego samo voliš li me.
Strah je vrlo korisna emocija, štiti nas od opasnosti i šalje poruku "pripremi se". Ljudi često odustaju tamo gdje trebaju nešto naučiti i bolje se pripremiti za nove izazove. Nažalost, mnogi ljudi kada se opetovano razočaraju, zbog straha i lošeg upravljanja emocijama, često se pretvore u "emocionalne kante" za smeće, postanu "emotivni invalidi" nesposobni realizirati kvalitetnu vezu. Vašu situaciju, uzroke vašeg stanja moglo bi se detaljnije i dublje analizirati, no ono što možete učiniti odmah, je promijeniti fokus i umjesto stalnog ponavljanja pitanja "zašto" početi se baviti pitanjem "što i kako". Drugim riječima, okrenuti se budućnosti.

Kako izbjeći ovakvu situaciju u budućnosti i dozvoliti si ponovno voljeti?  
  1. Definirajte  što želite od partnera (što vam je sve važno kako biste bili zadovoljni)
  2. Definirajte što bi vas sigurno odbilo (ono što nikako ne biste tolerirali)
  3. Dajte si vremena upoznati i procijeniti potencijalnog partnera
  4. Jasno iskomunicirajte svoja očekivanja i uskladite ih s partnerovim
  5. Provjerite ispunjavate li si međusobna očekivanja na temelju ponašanja
Ukoliko ste s osobom kompatibilni, dijelite iste vrijednosti i interese prepustite se na valovima ljubavi. Ukoliko se očekivanja i ponašanja ne podudaraju, ono što možete jest ili redefinirati cilj i očekivanja ili odustati od veze. Ukoliko ne poštujete samu sebe, kako očekivati da vas drugi poštuju!
Otvorite svoje srce za sve nove susrete. Komunicirajte, budite otvoreni i uvijek kažite ono što vi želite i što vas čini sretnom jer dvoje ljudi koji se iskreno vole nisu ljudi koji gledaju jedan u drugoga, to su ljudi koji zajednički gledaju u istom pravcu.

Profesor psihologije Boris Blažinić
Ravnatelj Instituta za  kvalitetu i razvoj ljudskih potencijala

Нема коментара:

Постави коментар