уторак, 7. мај 2013.

 ZIVOT JE IZBOR

Zivot je sacinjen od bezbrojnih odluka. Bombardovani smo ponudama putem mailova, poste, televizije, novina, telefonom, na ulicama, plazama... Svasta i stalno nam se nesto nudi: hrana, garderoba, automobili, putovnja, kuce, skole, fakulteti i sta sve jos. Zato i nije cudno sto smo sve neodlucniji.


Cesto mi se desava, da se pokajem i posumnjam u svoj izbor vracajuci se kuci iz sopinga (ili nakon on line kupovine). Vec na sledecem koraku naidjem na nesto bolje, lepse ili povoljnije.

Pomislite samo koliko vrsta vode je u marketima. Koju izabrati? Onu sa vise kalcijuma ili magnezijuma, sa selenom, vitaminiziranu, izvornu, filtriranu, u plasticnoj ili staklenoj ambalazi, domacu ili mozda stranu, Smart, Fiji, Evian... Da ne spominjem izbor ostalih proizvoda, narocito garderobe. Koliko samo vremena protracimo smisljajuci sta da obucemo? Slicno se desava i kada su u pitanju vazne zivotne odluke. Ovih dana mnoge bitne stvari u mom zivotu se menjaju, novi posao, mozda selidba, cerke biraju koledz... Sve mi je teze i komplikovanije da odlucujem. Imati izbora je privilegija aliimati suvise izbora komplikuje zivot.

Verujte, nikada nasa odluka nece biti perfektna, jer uvek moze bolje. To ne znaci da treba biti neodlucan. Naprotiv, odlucnost je osobina licnosti koja se izdvoja kao bitna karakteristika uspesnih ljudi (Karakteristike licnosti i menadzment u obrazovanju, moja doktorska teza). Ko ne zna da odlucuje ne zna da zivi. Dok smo bili deca, drugi su odlucivali za nas , sada mi to radimo za sebe ali i za druge. Moram priznati cesto sam u nedoumici. Ali evo nekoliko "pravila" koja mi pomazu a mozda pomognu i vama da efikasnije odlucujete. 

1. ZA I PROTIV. Gotovo da svaki nas izbor ima za i protiv argumenete koje treba uzeti u obzir. 

2. SLUSATI INTUICIJU. Intucija je deo internalizovanog spoljasnjeg iskustva i treba je poslusati. Gotovo da me nikada nije prevarila. Narocito kada imamo dva podjednako dorbra izbora, tada intuicija presuduje. Bacite novcic u vis, dok bude padao, vas unutrasnji glas ce presuditi. 

3. ODLUKA JE LICNI IZBOR. Ono sto je dobro za drugoga mozda nije za nas i obrnuto. Treba uzeti u obzir tudje misljenje ali odlucivanje je uvek licni izbor. 

4. NE RAZMISLJATI SUVISE. Nemojte me pogresno shvatiti, ne treba srljati, ali predugo razmisljenje vodi u neodlucnost. 

5. PERFEKTNO NE SME DA POKVARI DOBRO. Odlucivanjem pokusavamo da odgovorimo na pitanje sta je to sto je dobro za nas. Ne mora sve biti perfektno. 

6.VEROVATI U SVOJU ODLUKU. U svaku odluku mozemo da posumnjamo. Medjutim to nije poenta. Odluku sledi akcija. 

7. STRAH NE SME DA ODLUCUJE. Cesto zbog straha od promene odlucimo da nesto ne uradimo ili uradimo. Ne smemo se plasititi promena, one su veoma korisne , ponekad su stresne ali su neminovne u razvoju. 

8.SRECA I USEH SU ODLUKE. Bez obzira na sve uspone i padove, greske , najvaznije je izabrati srecu i uspeh za svoj zivotni stil. Jer ja sam moj izbor!  

bez ozira na sve, budite srecni, uspesni, pozitivni i nasmejani!!!!!

Z.Stosljević


Нема коментара:

Постави коментар